Etikk og etisk refleksjon


På denne siden finner du informasjon som kan være til inspirasjon og veiledning i hverdagen.
Hva er etikk og etisk refleksjon?

Refleksjon er uløselig knyttet til etikk, noe som kommer tydelig fra i en av de mange definisjonene av etikk: ”Etikk er den verdibaserte refleksjonen mennesker gjør om sine holdninger, sine handlinger og sin atferd for å unngå at de verdiene de setter høyt, blir forsømt eller krenket, eller for å fremme disse verdiene” (Lingås 2008, s. 20).

Det er refleksjon, tanker og teori som skiller etikk fra moral, som heller beskriver de konkrete handlingene vi gjør og holdningen vi har. Våre handlinger og holdninger vurderer vi moralsk som riktige eller gale, gode eller onde ut fra de normer, lover og regler vi i vår kultur forventes å følge.
I etikken vurderer vi og reflekterer vi over hvorfor noen handlinger og holdninger oppfattes, eller bør oppfattes, som rette eller gale.

For å si det med Tanøy (1998) kan vi anvende ordet “moral om de verdier, normer og dyder som har bred aksept i en gitt kultur til en bestemt tid. Hvis vi da bruker etikk om refleksjoner over moralen, kan vi forstå etikk som moralens teori”. Etisk refleksjon kan forgå på alle «nivåer» fra moralfilosofiens systematisk og teoretiske refleksjon til hverdagslivets refleksjon over hva som er riktig og galt.

I en faglig sammenheng kan etisk refleksjon forstås som en: ”systematisk utforskning av en sak, å se en sak fra flere sider og få nye perspektiver. Det handler om å identifisere en verdikonflikt. Formålet er å kunne ta en begrunnet og informert avgjørelse som bidrar til faglig og etisk skjønn fremfor synsing” (Evensen m.fl. 2011).

Etisk refleksjon kan sees som et ryddearbeid når vi står i vanskelige situasjoner, og til dette et det utviklet modeller som kan hjelp oss i dette arbeidet. Disse modellene har mye tilfelles men kan være litt forskjellig mht. hvor detaljerte trinnene i arbeidet er beskrevet.
En slik finner du her: En modell for etisk refleksjon

Det er nødvendig å bruke tid på etisk refleksjon for at vi skal kunne utvikle vår etiske kompetanse, dvs. for å bli gode til å oppdage etiske utfordringer og kunne vurdere og handle etiske klokt i etiske vanskelig situasjoner. Gjennom trening i å reflektere over situasjoner i praksis vil vi også blir bedre kjent med våre egne holdninger og verdier, og øke vår mestringsfølelse når vi blir bedre i stand til å finne fram til mer veloverveide oppfatninger og beslutninger. De etiske retningslinjene har sin naturlige plass i en slik refleksjonsprosess, dvs. de må fortolkes inn i konkrete situasjoner.

Du kan lese mer om etisk refleksjon og hvordan man kan oppøve sin etiske kompetanse i heftet:
Evensen m.fl.: Tips og hjelp til å komme i gang med etisk refleksjon, KS 2013.

Kilder:
- Evensen CN, Næss P, Aarnes GC, Hollekim HN og Hesselberg K: Tips og hjelp til å komme i gang med etisk refleksjon, KS: 2011.
- Lingås LG (2008) Etikk og verdivalg i helse- og sosialsektoren. Oslo: Gyldendal Norsk forlag.
- Tranøy KE (1998) Det åpne sinn. Moral og etikk mot et nytt årtusen. Oslo: Universitetsforlaget.

Etikk ressurser

​​

Powered by Labrador CMS